Akomar Shipping

Verstand van ICT & Scheepvaart:

2Eenheid biedt het beste van 2 werelden

Als internationaal expeditiebedrijf verzorgt Akomar Shipping al 20 jaar de transport- en logistieke behoefte van talloze ondernemingen en particulieren in binnen- en buitenland. Het bedrijf uit Ridderkerk verscheept alles waar de klant om vraagt, van containers naar het Midden-Oosten tot tweedehands auto’s naar Afrika. Femke van Daalen, hoofd financiële administratie: “Wij zijn een dynamische onderneming met veel specialistische kennis en ervaring in huis. Voor de ICT vertrouwen wij op een externe partner, die ons begeleidt en adviseert en die begrijpt waar de behoefte van onze klant ligt. Keer op keer bewijst 2Eenheid Automatisering dat wij de juiste keuze hebben gemaakt.”

Tanker

Oude situatie

Wij hadden een verouderd netwerk dat niet goed functioneerde. Er ging te vaak iets fout. En de oplossing werd vooral gevoeld in onze portemonnee. Akomar groeide en had behoefte aan een professionele IT-partner.

De oplossing

Een automatiseerder die niet alleen verstand heeft van IT, maar ook thuis is in de scheepvaart. 2Eenheid blijkt het beste van 2 werelden in zich te hebben. Duidelijke communicatie, doelgerichte aanpak, heldere tarieven. En een betrouwbare cloud die het gewoon doet.

De voordelen

 

  • Kennis van onze klanten
  • Bekend met transport en logistiek
  • Zeer slagvaardige en capabele helpdesk
  • Pro-actief advies over nieuwe oplossingen
  • Een degelijk en betrouwbaar netwerk

Een partner met een directe meerwaarde

Akomar Shipping houdt zich bezig van alle facetten van het transport. Dat betekent de totale afhandeling inclusief douane- en transportformaliteiten. Dat vraagt om veel kennis en expertise van de medewerkers, weten dus waar je klant mee bezig is en welke behoefte hij heeft. Femke van Daalen: “De ene dag zijn we druk in de weer om veterinaire geneesmiddelen te vervoeren, de volgende dag gaat het om chemicaliën of andere gevaarlijke stoffen. Wij kennen de risico’s die aan zo’n transport verbonden zijn, welke douanedocumenten vereist zijn en welke papieren je nodig hebt voor specifieke bestemmingen. Wij regelen alles van A tot Z en ontzorgen onze klanten door steeds een stapje extra te zetten. Het resultaat is een gezonde onderneming en bovenal de waardering van onze klanten die Akomar niet slechts zien als een leverancier, maar vooral als partner en adviseur met een directe meerwaarde.“

“Het is heerlijk dat zij ingewikkelde zaken eenvoudig kunnen uitleggen. En daarmee geven ze ons de mogelijkheid om de juiste keuzes te maken.”

Die meerwaarde zoekt Akomar ook in de bedrijven waarmee zij samenwerken. Want als zij verzaken, verzaakt ook Akomar. Femke van Daalen: “Onze business is voortdurend in beweging. Dat vergt veel van de organisatie en van de systemen waarmee wij werken. De eisen die we daaraan stellen zijn hoog én simpel tegelijk: het moet gewoon werken! Dat klinkt eenvoudig, maar de praktijk is weerbarstiger. Dat ondervonden we bij onze vorige automatiseerder die niet het vermogen had die broodnodige continuïteit te borgen. Te vaak ging er iets fout of lag het netwerk eruit. En de oplossing die zij boden loste nauwelijks iets op en voelden wij vooral in onze portemonnee.“

Akomar Rolo

2Eenheid kent het reilen en zeilen van de scheepvaart

Met de verbreding van het economisch herstel kan de transport- en logistieksector de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Ook bij Akomar staat alle seinen op groen. Het sentiment bij zowel consumenten als bedrijven is flink verbeterd. “Wij merken dat aan het groeiende aantal opdrachten,” aldus Femke van Daalen. “Die ontwikkeling is een mooie zaak, maar vergt tevens oplettendheid. De vraag is immers: groeien onze leveranciers met ons mee? Onze vorige automatiseerder kon dat niet, reden om over te stappen naar een professionele partij.“

Akomar maakt met grote regelmaat gebruik van de loodsen van NBK Forwarding in Spijkenisse en dat bedrijf bleek al geruime tijd succesvol samen te werken met 2Eenheid Automatisering in Rijswijk. Femke van Daalen: “Hun tip om met 2Eenheid contact op te nemen bleek goud waard! Wat ons vooral nieuwsgierig naar 2Eenheid maakte was het feit dat zij veel scheepvaart-klanten hebben en begrijpen wat er in deze wereld speelt. Het eerste gesprek met eigenaar Matthijs in ’t Anker maakte dit direct glashelder.”

“Wat ons vooral nieuwsgierig maakte naar 2Eenheid was hun netwerk en kennis van de scheepvaart. Dat scheelt toch een hoop uitleg.”

Heldere aanpak, open communicatie

“Wij hebben veel verstand van transport en logistiek. Maar van systemen en netwerken… die is logischerwijs beperkt,” aldus Femke van Daalen. “2Eenheid liet zich meteen van haar beste kant zien en presenteerde een gedegen plan van aanpak, helder omschreven en volledige toegespitst op onze wensen en eisen.”

“Het is heerlijk dat zij ingewikkelde zaken eenvoudig kunnen uitleggen,” vervolgt Femke van Daalen. “En daarmee geven ze ons het vertrouwen om de juiste keuzes te kunnen maken. Een goed voorbeeld daarvan is de migratie van onze oude cloud naar die van 2Eenheid. Die is echt vlekkeloos verlopen, zonder oponthoud en zonder dat onze klanten daar hinder van ondervonden. 2Eenheid begrijpt dat juist dat laatste aspect enorm belangrijk is.”

Akomar Vrachtwagen

De helpdesk heeft aan een half woord genoeg

Akomar is trots op het feit dat zij veel klanten van het eerste uur heeft. Femke van Daalen: “Hoewel steeds meer nieuwe ondernemers hun weg naar Akomar weten te vinden, hebben wij veel klanten die al sinds de oprichting bij ons zijn. En als de klant terugkomt, weten wij dat we het goed hebben gedaan!” Om al die mensen wereldwijd blij te houden is een goede communicatie van levensbelang. Vroeger ging dat vooral via de telefoon of per fax, tegenwoordig is e-mail en online communicatie niet meer weg te denken. “En als er eens iets niet naar behoren werkt, moet je kunnen terugvallen op een vlotte en deskundige support. En die is bij 2Eenheid indrukwekkend. De helpdesk staat altijd paraat met praktische oplossingen en omdat zij onze business zo goed kennen, is dikwijls een half woord meer dan genoeg.”

Pragmatische aanpak en klantgerichtheid

Er is veel concurrentie in de logistieke wereld. Onderhevig aan economische invloeden, koersschommelingen en veranderende wetgeving weet Akomar al 20 jaar fier het hoofd boven water te houden. Hun pragmatische aanpak en klantgerichtheid zorgt voor het onderscheid. “Bij Akomar kijken we goed om ons heen. Zien we bijvoorbeeld dat veel rederijen hun backoffice naar India verleggen, dat bewegen wij automatisch mee. Wij zitten overal tussen en zorgen ervoor dat de klant nergens omkijken naar heeft. Zoals wij dat ook met onze automatisering hebben dankzij 2Eenheid. Zij werken resultaatgericht en weten onze strategie te vertalen naar de juiste ondersteuning. Het is heel prettig en rustgevend te zien dat die aanpak werkt!”

“De migratie naar de nieuwe cloud verliep vlekkeloos. Onze klanten hebben er niets van gemerkt!”

Automatisering in goede handen

Akomar laat zien dat zij ook maatschappelijk betrokken is. Niet alleen doordat zij regelmatig VN-hulpgoederen naar Afrika verschepen, maar tevens door de ondersteuning van duurzame projecten als de World Solar Challenge. “Wij zijn het afgelopen voorjaar benaderd door Solar Team Twente met de vraag of wij hen wilden sponsoren,” zegt Femke van Daalen. “Het duurzame aspect van de World Solar Challenge sprak ons erg aan. Daar waar wij de mogelijkheid hebben om aan ons milieu te denken, proberen wij dat ook zo veel mogelijk uit te dragen (bijvoorbeeld het gebruik van een binnenvaartschip in plaats van vrachtwagens, red.). Verder werden we gewoon heel enthousiast van een groep jonge mensen die hun droom najagen en wij vonden dat we daar onze steun aan moesten geven.”

Solar Team Twente Akomar

Akomar gaf geen geld maar besloot het retourtransport van de Red One-zonneauto uit Syndey kosteloos voor haar rekening te nemen. Femke van Daalen: “Een prachtig project, schitterend dat wij ons steentje mogen bijdragen. Team Twente weet dat hun Red One bij ons in goede handen is, mede dankzij de inzet en ondersteuning van Matthijs in ’t Anker en het team van 2Eenheid.”

Feiten

Naam organisatie: Akomar Shipping BV
Aantal medewerkers: 15
Branche: Transport en Logistiek
Website: www.akomar.nl