Sillevis BV

Havenkraan Sillevis BVSillevis B.V. bestaat sinds 1782 (!). Het begon met goederen vervoeren per hondenkar, en later met de trekschuit. Anno 2014 is Sillevis B.V. expediteur en bemiddelt wereldwijd tussen bedrijven die iets te vervoeren hebben en de ontvanger van die goederen. Sillevis regelt land-, zee- en luchtvervoer, en zorgt ervoor dat douanes alle benodigde gegevens hebben om soepel en snel in te klaren. Negentig procent van de goederen komen van of gaan naar Nederland, met de meeste opdrachtgevers in het Verre Oosten. Maar regelmatig zorgt Sillevis ook voor bijvoorbeeld een transport van China naar Amerika. Dit doen ze met twaalf medewerkers, vanuit een klein kantoor in Hoogvliet.

De oude situatie

Sillevis B.V. is afhankelijk van een goede internetverbinding en een soepel draaiend netwerk; als er geen verbinding is, is er ook geen communicatie mogelijk met wereldwijde douanediensten. Voorheen zorgde een eigen ICT’er voor het netwerk. Die hechtte helaas te veel aan verouderde apparatuur en bedacht bij storingen alleen tijdelijke noodoplossingen. Nieuwe apparatuur kon of wilde hij niet installeren. Daardoor liep het aantal storingen op, en zat Sillevis bij een verhuizing zelfs dagenlang zonder netwerk.

De oplossing

Zes jaar geleden stapte Sillevis over naar 2Eenheid. Vanaf het begin heeft 2Eenheid Sillevis advies gegeven en begeleid bij het opzetten van een modernere en vooral stabielere ICT-infrastructuur. Servers en desktops werden (in de loop der tijd) vervangen, waardoor het aantal storingen tot een minimum is gedaald. En áls er eens iets is, lost 2Eenheid de problemen binnen een dag op. Daarnaast is uitbesteden van de ICT ongeveer 30 procent goedkoper gebleken, tegen veel betere dienstverlening.

De voordelen

  • 2Eenheid is ongeveer 30 procent goedkoper dan de vorige in-huis ICT’er van Sillevis
  • Sillevis heeft een vast contactpersoon, die elke drie maanden langskomt voor onderhoud van het ICT-netwerk
  • 2Eenheid is altijd bereikbaar, en pakt problemen direct aan
  • 2Eenheid kent Sillevis. Daarom kunnen zij Sillevis nauwkeurig adviseren en met ze meedenken

Marcel KleinendorstIk ben computerleek, kom uit het typemachinetijdperk,’ aldus directeur Marcel Kleinendorst van Sillevis B.V., die over een gezonde dosis zelfkennis beschikt. ‘Wat ik wil, en wat noodzakelijk is, is dat de computers en het netwerk werken, zodat wij ons kunstje kunnen doen.’ Dat ‘kunstje’ is zorgen dat lading waar ook ter wereld soepel van punt A naar B wordt vervoerd. ‘Sinds 2Eenheid onze ICT beheert, heb ik vertrouwen in ons netwerk. Voorheen was dat wel anders.

‘Voorheen hadden we vaak last van storingen door verouderde apparatuur’

Toen Sillevis nog een eigen ICT’er in dienst had, voelde Marcel zich regelmatig onrustig. ‘Storingen kwamen vaak voor, omdat onze apparatuur eigenlijk verouderd was.’ Maar de ICT’er wilde van nieuwe apparatuur niets weten: ‘Hij bedacht liever een houtje-touwtje-oplossing. Maar dat bleek slechts een noodverband, want na enkele weken of hooguit een paar maanden deed hetzelfde probleem zich weer voor.’
Deze werkwijze van de aangenomen ICT’er wreekte zich vooral toen Sillevis verhuisde naar een nieuwe locatie. ‘Dat ging allesbehalve soepel. Het duurde dágen voordat de servers weer online waren, en wij ons werk weer konden doen.’ Maar als Sillevis zijn werk niet meer kan doen, blijven ladingen staan in de havens. ‘Dan is onze klant boos, de douane is boos omdat er onnodig lang ruimte wordt ingenomen, en de ontvanger van de goederen is ook boos omdat de spullen niet verkocht kunnen worden.’ Kortom: iedereen boos en de hele keten heeft last van het oponthoud. ‘Gelukkig kon ik via een goede relatie regelen dat de gegevens alsnog bij de douane kwamen, maar die dagen heb ik niets verdiend.’
Ondanks de goede bedoelingen van de ICT’er in dienst, kon Marcel er niet meer omheen: Sillevis moest op zoek naar een betrouwbare ICT-partner die het bedrijf weer up-to-date kon maken. Een zusterbedrijf had hun ICT uitbesteed aan 2Eenheid. Sillevis besloot hetzelfde te doen. ‘En van die keuze heb ik nooit spijt gehad.’

‘2Eenheid hielp ons op een zaterdagmiddag uit de brand’

Kantoor Sillevis BV
Vanaf de eerste ontmoeting met 2Eenheid, zo’n zes jaar geleden, kreeg Marcel vertrouwen in hun nieuwe ICT-partner. ‘Dat kwam door de manier van meedenken, en de aandacht die ze ons gaven.’ 2Eenheid nam het bestaande netwerk en de verouderde apparatuur onder de loep, en adviseerde over nodige vernieuwingen. ‘Allereerst vervingen we de server. Dat was direct een verademing: voorheen stond hier een immense kast die ongelofelijk veel herrie maakte. De nieuwe server is half zo groot, en véél stiller.’ Sillevis hoefde niet direct alle apparatuur te vervangen: ‘2Eenheid dacht goed mee, en al enige tijd vervangen we gefaseerd alle computers. Ze joegen ons dus niet direct op torenhoge kosten, maar wisten nog bruikbare apparatuur zo in te richten dat die nog een tijdje meekonden.’ Marcel roemt voornamelijk de oneindige service van 2Eenheid: ‘Vijf jaar geleden verhuisden we weer. Op een zaterdag. Maar we kregen de boel niet opgestart. Ik belde 2Eenheid, en op zijn vrije dag kwam de eigenaar van 2Eenheid zelf om ons uit de brand te helpen. Zónder daar een dikke factuur achteraan te sturen. Dat is goud waard.’ Mede dankzij de periodieke onderhoudscontrole elke drie maanden, heeft Sillevis nu een stabiel netwerk dat slechts incidenteel storingen geeft. ‘En áls er een keer iets mis is, bel ik 2Eenheid en is het binnen een dag opgelost.’

‘2Eenheid blijkt prima in staat om mijn lekentaal te vertalen in een oplossing’

Onlangs is Sillevis overgestapt op een ander softwarepakket. ‘Een ingewikkeld proces, maar ook daarbij was 2Eenheid vanaf het begin betrokken. Ze hebben ons geadviseerd en begeleid, én de software geïnstalleerd. Dat zorgde voor een soepele overstap. Fantastisch!’ Als klap op de vuurpijl betaalt Sillevis nu veel minder voor een veel betere dienstverlening: ‘De ICT uitbesteden bespaart ons zo’n 30 procent ten opzichte van een eigen ICT’er. Wat wil je nog meer?’
Marcel voelt zich weleens ongemakkelijk wanneer hij in zijn lekentaal aan 2Eenheid probeert uit te leggen welke wensen hij heeft of wat voor probleem zich voordoet. ‘Maar ze blijken daar prima in staat om mijn lekentaal te vertalen in een oplossing.’

Naam organisatie : Sillevis
Organisatievorm : BV
Aantal medewerkers : 12
Branche : Transport
Website : www.sillevis.nl